Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B mają szereg dobroczynnych właściwości. Pełnią wielorakie funkcje w organizmie: są odpowiedzialne za poprawne działanie układu nerwowego, łagodzą napięcie nerwowe, pozytywnie wpływają na nastrój, poprawiają sprawność intelektualną oraz biorą udział w procesach metabolicznych. Witaminy z grupy B są witaminami rozpuszczalnymi w wodzie.

witaminy z grupy B

Cholina (Można ją znaleźć w jajach, szczególnie żółtkach) jest cząsteczką używaną do poprawy funkcji poznawczych, a to dlatego, że zostaje przetworzona na acetylocholinę, neurotransmiter uważany za kluczowy podczas nauki. Uważa się również, że cholina poprawia zdrowie wątroby, poprzez redukowanie jej stłuszczenia.

Kwas pantpotenowy (witamina B5) jest ważny z punktu widzenia procesu formowania się koenzymu A, który jest kluczowym elementem procesów metabolicznych i enzymatycznych oraz podczas produkcji energii.

Tiamina (witamina B1) ma bardzo ważną rolę w produkcji glukozy. Suplementacja zalecana jest szczególnie w przypadku osób nadużywających alkoholu oraz mającym podwyższony poziom glukozy we krwi. W przypadku osób z deficytem tiaminy, jej suplementacja może obniżać ciśnienie krwi.

Ryboflawina (witamina B2) jest niezbędna z punktu widzenia niektórych enzymów. Bez niej nie działałby by one prawidłowo. Jej suplementacja może poprawić zdrowie w przypadku osób z problemami sercowo-naczyniowymi, szczególnie mającymi podłoże genetyczne.

  • Znacząco obniża ona poziom homocysteiny (biomarker chorób sercowo-naczyniowych. Im wyższy jej poziom we krwi, tym większe zagrożenie ze strony tych chorób). Ten efekt występuje tylko w przypadku osób z mutacją genu MTHFR 677TT.
  • Znacząco zmniejsza częstotliwość występowania migren.
  • Zmniejsza ciśnienie krwi u osób z mutacją genu MTHFR 677TT.

Mutacja MTHFR, objawy oraz metylowane formy witamin B

Witamina B6 jest ważna w procesie produkcji koenzymów w ciele. Odpowiada za prawidłowe działanie układu nerwowego, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca, a także podnosi odporność organizmu. Nie powinni jej jednak zażywać w dużych ilościach (20mg i więcej) palący mężczyźni, szczególnie długookresowo. Dawki zalecane w witaminach B Complex są bezpieczne.

Niacyna (Witamina B3). Jej suplementacja ma duży wpływ na poprawę profilu cholesterolowego (obniżenie LDL, podwyższenie HDL) oraz zmniejszanie poziomu trójglicerydów. Zmniejsza ryzyko zawałów

Inozytol jest pseudowitaminą zaliczaną do grupy witamin B (niektórzy uważają, że niesłusznie. Tak czy inaczej jest to ciekawa molekuła i jej suplementacja ma szereg dobroczynnych właściwości).

  • Poprawia płodność kobiet cierpiących na PCOS i nie tylko.
  • Zmniejsza natężenie niepokoju i ataki paniki, działanie o porównywalnej mocy jak fluwoksamina (lek psychotropowy).

Kwas p-aminobenzoesowy (PABA, witamina B10) – pseudowitamina, łagodzi stany zapalne i posiada właściwości bakteriobójcze.

Witamina B12 (najlepiej w zmetylowanej formie, w postaci metylokobalaniny) odgrywa dużą rolę w systemie neurologicznym. Zmniejsza uczucia zmęczenia i znużenia, poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, poprawia koncentrację, ułatwia proces uczenia się i zapamiętywania. Badania sugerują, że jej suplementacja jest korzystna szczególnie dla osób po wylewach. Nie powinni jej jednak zażywać w dużych ilościach (55 mikrogramów i więcej) palący mężczyźni, szczególnie długookresowo. Dawki zalecane w witaminach B Complex są bezpieczne.

Kwas foliowy (witamina B9, najlepiej przyswajalna forma: metylo folian) bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych, z których powstaje DNA, nasza genetyczna matryca. Tym samym reguluje wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek. Uczestniczy w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek, przeciwdziałając anemii. Naukowcy uważają również, że witamina B9 prawdopodobnie chroni organizm przed rozwojem nowotworów, obniża m.in. ryzyko występowania raka szyjki macicy. Odgrywa dużą rolę w leczeniu depresji i obniżaniu symptomów depresji.

Biotyna (witamina B7), odgrywa rolę w produkcji enzymów oraz w metabolizowaniu glukozy.

W zależności od naszych potrzeb i celów, witaminy z grupy B możemy suplementować w pojedynczych jej formach, lub wybrać dobrej jakości B Complex, np. ten:

Przykładowe badania:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25982678

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16380544

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19390751

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15257686

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15447697

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9484373

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19649688

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19414726

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22277556

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19952781

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22085343

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10980588

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11701466

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18074942

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22774396

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11386498

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23158866

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12804463

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1974941

 

Tagged ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.